کد خبر: ۹۸۳۸
۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۰

۶۰ سال میان‌داری پورنامدار در هیئت امام علی‌النقی(ع)

محسن پورنامدار می‌گوید: ۴‌آذر سال‌۱۳۴۴ بابا شدم و درست سه‌روز بعد به شکرانه این اتفاق، هیئت را تأسیس کردم. آن زمان هیئت به نام امام‌هادی (ع) خیلی کم بود و نام ایشان غریب بود.

نامش محسن پورنامدار است. ۸۳‌سال دارد، اما هنوز راست‌قامت است و به عشق ائمه اطهار هیئت‌داری می‌کند. او از شصت‌سال پیش در هیئتی که خودش تأسیس کرده، میان‌دار است.

در این شماره پای خاطرات این پیر‌غلام نشسته‌ایم تا از تأسیس و رونق بیت‌الهادی امام علی‌النقی (ع) در محله رضائیه بگوید.

به شکرانه پدر شدن

محسن‌آقا از کودکی در دستگاه امام‌حسین (ع) سینه می‌زده است تا وقتی که بیست‌و‌چهارساله می‌شود و بیت الهادی امام‌علی‌النقی (ع) را تأسیس می‌کند. ماجرای تأسیس هیئت بیت الهادی (ع) هم به روز پدر‌شدن او بازمی‌گردد.

خودش تعریف می‌کند و می‌گوید: ۴‌آذر سال‌۱۳۴۴ بابا شدم و درست سه‌روز بعد به شکرانه این اتفاق، هیئت را تأسیس کردم. آن زمان هیئت به نام امام‌هادی (ع) خیلی کم بود و نام ایشان غریب بود. کار را با همین نام شروع کردیم و همان اول هم گفتم که ریاست هیئت را نمی‌خواهم و همین که امام‌هادی (ع) من را کفش‌جفت‌کن خادمانش حساب کند، برایم کافی است.

 

بابا محمد، اولین روضه‌خوان

هیئت متوسلین به امام علی‌النقی (ع) در ابتدا خانگی است و فعالیتش با تعدادی اندک از همسایه‌های این‌طرف و آن‌طرف خانه محسن‌آقا آغاز می‌شود؛ می‌گوید: آن زمان‌که هیئت را شروع کردیم، ساکن کوچه شهید‌حسنی‌۶ بودم. به همسایه دیوار‌به‌دیوارمان، مرحوم حاج‌رضا بان‌پژوه که نجار بود، گفتم تابلویی برای هیئت می‌خواهم.

آن مرحوم هم با حلب روغن‌نباتی تابلو کوچکی درست کرد و دورش را قاب چوبی گذاشت. بالای این تابلو چنگک داشت و فانوسی به آن آویزان می‌کردیم که شب‌ها دیده شود. غیر از خود حاج‌رضا، مرحومان استاد محمد بندکش و حاج‌محمد رخشی هم بودند. روضه‌خوان مجالسمان هم شخصی بود معروف به بابای محمد. مداحی هم بود که به جناب میرزا جلالیان آخرتی معروف بود. غیر این عزیزان چند‌نفر دیگر هم تشریف می‌آوردند که همگی سن‌وسال‌دار بودند. بین آن افراد، جوانشان من بودم.

متوسل به امام هادی (ع)

مراسم و برنامه‌های بیت الهادی (ع) چهارشنبه‌شب‌ها برگزار و رفته‌رفته بر تعداد حاضران افزوده می‌شود. محسن‌آقا درباره مراسم آن دوران می‌گوید: برنامه هیئت این‌طور بود که ابتدا توضیحی درباره احکام نماز و شکیات و مستحبات داشتیم و در ادامه اگر نزدیک وفات ائمه اطهار بود، مراسم سینه‌زنی آن حضرت و اگر نزدیک ولادت یا عیدی بود، جشن مختصری می‌گرفتیم.

برنامه‌های هیئت خانگی دایر است تا سال‌۱۳۷۶ که هیئتی دیگر را به نام شیفتگان امام هادی (ع) در محله رضائیه برپا می‌کنند. به برکت نام مبارک امام‌هادی (ع) و تلاش خادمانش، این هیئت هم رونق می‌گیرد و حالا هر‌سال کل دهه دوم محرم را با حضور بیش‌از هزار نفر مهمان عزداری می‌کنند. محسن‌آقا در این هیئت هم سرپرست است.

او تنها خواسته خود را از امام‌هادی (ع)، «دستگیری در شب اول قبر» عنوان می‌کند و می‌گوید: امید دارم به اینکه عزاداری‌هایمان مورد‌قبول ایشان واقع شود. می‌خواهم تا زنده‌ام در هیئت‌های آقا امام‌هادی (ع) خدمت کنم تا وقت جان‌دادن، امام دستم را بگیرد.

مرحوم بان‌پژوه معروف به حاج‌رضا نجار، در تاریخ ۷‌شهریور‌۱۴۰۱ سوژه شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ بود.

* این گزارش دوشنبه ۸ مردادماه ۱۴۰۳ در شماره ۵۸۶ شهرآرامحله منطقه ۵ و ۶ چاپ شده است.

ارسال نظر
آوا و نمــــــای شهر
03:44